Sukces rowerów miejskich w Kędzierzynie-Koźlu

rejestracja

wystarczy 1 minuta

logowanie

przygotuj telefon i PIN

Jutro ostatni dzień OK bike!, czyli pilotażowego programu roweru publicznego w Kędzierzynie-Koźlu. Przez cztery miesiące mieszkańcy mogli korzystać z sześciu stacji i 54 rowerów. Wyniki programu są bardzo obiecujące.

Zebraliśmy dane, które pokazują, że mieszkańcy chcą, a Kędzierzyn-Koźle potrzebuje roweru publicznego” – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike Polska. „Mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla chętnie i często wypożyczali rowery. Co ważne, dla wielu z nich nie była to nowość, wcześniej korzystali z systemów Nextbike w innych miejscach, a teraz z radością skorzystali z tej możliwości w swoim mieście.

Rowery w Kędzierzynie-Koźlu wypożyczono aż 5900 razy. W systemie zarejestrowały się 653 osoby. Z rowerów w Kędzierzynie-Koźlu skorzystało też 265 użytkowników zarejestrowanych w innych systemach Nextbike, m.in. Wrocławskim Rowerze Miejskim i Opole Bike. Wypożyczyli oni rowery aż 2478 razy, co stanowi ponad 40% wszystkich wypożyczeń! To zarówno turyści, jak i mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla, którzy wcześniej korzystali z systemów Nextbike w innych miastach.

Najpopularniejszą stacją wypożyczeń była ta przy dworcu kolejowym. Użytkownicy chętnie jeździli z niej m.in. na stacje Osiedle Piastów oraz Odrzańskie Ogrody i z powrotem. Rowery miejskie były chętnie wykorzystywane jako uzupełnienie codziennych podróży na ich pierwszych i ostatnich kilometrach – OK bike! najczęściej wypożyczano w dni powszednie w godzinach popołudniowego szczytu. Średnia długość jednego wypożyczenia to 17 minut i 25 sekund.

Poszczególne stacje w Śródmieściu rozmieszczono w odległości kilkuset metrów od siebie przy węzłach komunikacyjnych i osiedlach. Cieszyły się one największą popularnością. Rzadziej użytkownicy decydowali się na przeprawę rowerem przez Odrę. Położone po jej zachodniej stronie dwie stacje – Rynek i Osiedle Zachód – były mniej popularne, a rowery wypożyczane na jednej z nich, zazwyczaj oddawano na drugiej. To pokazuje, jak potrzebne jest zwiększenie liczby stacji tak, by obejmowały one zarówno wschodnią i zachodnią część miasta, ale również Kłodnicę i inne osiedla.

Po zakończonym programie pilotażowym Nextbike Polska przedstawi miastu szczegółowy raport zawierający zebrane dane, ich analizę, wnioski oraz rekomendacje. Umożliwią one takie przygotowanie docelowego systemu roweru miejskiego w Kędzierzynie-Koźlu, by w pełni spełniał on swoje funkcje, zarówno rekreacyjne, jak i komunikacyjne.